Institute of Scientific Information for Social Sciences
of the Russian Academy of Sciences
LITERATUROVEDCHESKII
ZHURNAL
The Journal of Literary History and Theory
Peer-reviewed Academic Journal

Machiavelli – Turgenev – Dostoevsky: transformation of the tragicomic motif («Cletia», «The First Love», «The Brothers Karamazov»)

Shulz S.A.

Sergei A. Shulz – Doctor of Science in Philology, independent scholar, Rostov on Don, Russia. E-mail: s_shulz@mail.ru; shulcz-70@mail.ru

Abstract

The Renaissance comedy of N. Machiavelli «Cletia» (1525), the story by I.S. Turgenev’s «First Love» (1860), the novel by F.M. Dostoevsky’s «The Brothers Karamazov» (1879–1880) reveals related plot situations and motives. All three texts depict the situations of love rivalry for one woman between two applicants – a father and a son. These situations, having the pathos of a tragicomic paradox, are resolved, however, in several different semantic registers and in several different pretentious fillings. Machiavelli is edifying. Turgenev remains closed in the chamber, private sphere of the personality (and touches little on the general social). In «The Brothers Karamazov», within the framework of Dostoevsky’s analysis of the general contemporary crisis, the author’s skepticism does not find a way to self-overcoming.

Keywords

Machiavelli; Turgenev; Dostoevsky; tragicomicism; sociohistorical crisis.

Recieved

05.02.2021

Accepted

06.03.2021

For citation

Shulz S.A. Machiavelli – Turgenev – Dostoevsky: transformation of the tragicomic motif («Cletia», «The First Love», «The Brothers Karamazov»). Literaturovedcheskii zhurnal, no.1(51), 2021, pp. 9–20. (In Russ.) DOI: 10/31249/litzhur/2021.51.01

DOI: 10/31249/litzhur/2021.51.01

References

1. Андреев М.Л. Фарс, комедия, трагикомедия. Очерки по исторической поэтике
драматических жанров. М.: ИД «Дело» РАНХиГС, 2017. 260 с.
2. Балыкова Л.А. Тургенев и Ш. Нодье: две повести о первой любви //
И.С. Тургенев. Новые исследования и материалы. М.; СПб.: Альянс-Архео,
2011. Вып. II. С. 24–33.
3. Бояджиев Г.Н. Комедии итальянского Возрождения // Комедии итальянского
Возрождения. М.: Искусство, 1965. С. 5–53.
4. Гадамер Г.Г. Диалектическая этика Платона / пер. с нем. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2000. 256 с.
5. Грюбель Р. Воспоминание и повторение. Две модели повествования на примере повестей «Первая любовь» Тургенева и «Вымысел» Гиппиус // Русская
новелла: проблемы теории и истории. СПб.: СПбГУ, 1993. С. 171–194.
6. Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч.: в 30 т. Л.: Наука. Ленинградское отделение, 1976. Т. 14. 512 с.
7. Дуккон А. «Лишние люди» или шиллеровский дуализм в интерпретации Тургенева // «Литературоведение как литература»: сб. в честь С.Г. Бочарова. М.:
Языки славянских культур, 2004. С. 123–130.
8. Ильин В.Н. Оккультизм Тургенева // Ильин В.Н. Вавилон и Иерусалим. Демоническое и святое в русской литературе. СПб.: Русский Мир, 2011. С. 335–354.
9. Карсавин Л.П. Федор Павлович Карамазов как идеолог любви // Творчество
Достоевского в русской мысли 1881–1931 гг. М.: Книга, 1990. С. 264–277.
10. Макьявелли Н. Клиция // Макьявелли Н. Сочинения исторические и политические. Сочинения художественные. Письма / пер. с итал. М.: АСТ; НФ «Пушкинская библиотека», 2004. С. 551–597.
11. Макьявелли Н. Рассуждения о первой декаде Тита Ливия // Макьявелли Н. Сочинения исторические и политические. Сочинения художественные. Письма /
пер. с итал. М.: АСТ; НФ «Пушкинская библиотека», 2004. С. 136–468.
12. Маркович В.М. О «трагическом значении любви» в повестях И.С. Тургенева
1850-х годов // Поэтика русской литературы: к 70-летию проф. Ю.В. Манна.
М.: РГГУ, 2001. С. 275–292.
13. Мелетинский Е.М. Историческая поэтика новеллы. М.: Наука, 1990. 278 с.
14. Мелетинский Е.М. Заметки о творчестве Достоевского. М.: РГГУ, 2001. 190 с.
15. Молнар А. Организация пространства в «Первой любви» И.С. Тургенева: цветы,
оранжерея, сад // Восток – Запад: пространство локального текста в литературе и фольклоре: сб. к 70-летию проф. А.Х. Гольденберга. Волгоград: Перемена, 2019. С. 357–364.
16. Моруа А. Ж.-Ж. Руссо. «Исповедь» // Моруа А. От Монтеня до Арагона / пер.
с. фр. М.: Радуга, 1983. С. 91–101.
17. Перлина Н.М. Комментарии // Достоевский Ф.М. Полное собр. соч.: в 30 т. Л.:
Наука, 1972. Т. 2. С. 467–523.
18. Пумпянский Л.В. Группа «таинственных повестей» // Пумпянский Л.В. Классическая традиция: Собр. трудов по истории русской литературы. М.: Языки
славянских культур, 2000. С. 448–463.
19. Скиннер К. Макиавелли. Очень краткое введение / пер. с англ. М.: Астрель,
2009. 160 с.
20. Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. 2-е изд. М.: Наука,
1981. Т. 6. 495 с.
21. Шиллер Ф. О причине наслаждения, доставляемого трагическими предметами // Шиллер Ф. Собр. соч.: в 7 т. / пер. с нем. М.: ГИХЛ, 1957. Т. 6. С. 26–40.
22. Фаустов А.А., Савинков С.В. Игры воображения. Историческая семантика
характера в русской литературе. Воронеж: Научная книга, 2013. 336 с.
23. Ledkovsky M. The Other Turgenev: From Romanticism to Symbolism. Würzburg:
JAL-Verlag, 1973. 170 p.
24. Pahomov G.S. In Earthbound Flight: Romanticism in Turgenev. Rockville: Kamkin
Books, 1983. 224 p.
25. Rowe Е. Hamlet. A Window on Russia. New York: New York Univ. Press, 1976.
186 p.

Download text